|
|
14 febrewary om 14:07 |
|
Proef autolúwe Sneker binnenstad
Fanmňrren bij de perskonferęnsy 'Proef autoluwe binnenstad Sneek' weest. Hieronder wat ik op GS-site plaatste:
Aanpassingen proef autoluwe binnenstad Sneek
SNEEK- “Hoogst ongebruikelijk dat er een aantal raadsleden tijdens een persconferentie aanwezig zijn, maar het zal te maken hebben met een onderwerp dat nogal wat losmaakt”, aldus Christiaan Weening van de afdeling communicatie van de gemeente Súdwest-Fryslân. Het onderwerp waar Weening het over had, de proef autoluwe binnenstad, zorgt inderdaad nogal voor de nodige ophef in Sneek. Het project is ondertussen 43 dagen onderweg.
Dreigende taal
Dat daarbij verantwoordelijk wethouder Michel Rietman z’n integriteit in twijfel wordt getrokken en dat de bestuurder van SWF met dreigende taal wordt toegesproken raakt hem. De wethouder reageerde daar met een persoonlijke noot op: “Ik begrijp heel goed dat de proef autoluwe binnenstad heel wat los maakt en de zorgen en de spanningen. Kritiek mag geuit worden en ik ga zo vaak in gesprek als inwoners en ondernemers maar willen. Dat hoort allemaal bij de positie waarin ik sta. Maar mijn eerlijkheid in twijfel trekken en dreigende taal spreken dat raakt mij en mijn gezin. En ook de hardwerkende collega’s die alle gesprekken voeren en bij iedereen langs gaan.”
Voordat de wethouder deze ‘persoonlijke noot’ deelde, had hij uitvoerig stil gestaan ( ‘De eerste terugkoppeling’) bij de ervaringen van de proef autoluwe binnenstad Sneek. Dat gebeurde niet alleen mondeling maar ook in een schriftelijk verslag aan raadsleden en pers.
Belangrijkste aanpassingen proef autoluwe binnenstad
+ Het tijdsslot van een autoluwe binnenstad wordt aangepast van 12.00-18.00 naar 12.00-17.00 uur, om extra verkeersdrukte in de spits te voorkomen; + Zorg- en personenvervoer krijgt een ontheffing (denk aan thuiszorg, verloskundigen en taxivervoer voor speciaal onderwijs); + Maatregelen om de snelheid af te remmen in de wijken Noorderhoek en Sperkhem. De snelheid moet 30 km/uur worden op de Worp Tjaardastraat, Goeman Borgesiuslaan en de Berkenlaan en ook de voorrang daar vervalt; + Gele verkeersborden bij het centrum maken plaats voor welkomstborden bij de ingangswegen van Sneek. Ook komt er belijning op de weg; + De gemeente probeert de bereikbaarheid van woningen en winkels duidelijker te communiceren; + Informatie in navigatiesystemen wordt aangepast. Die systemen up-to-date houden met de nieuwste informatie is misgelopen.
Routenavigatie
Over de routenavigatie, die door de fictieve werkzaamheden aan een drietal bruggen, nogal voor wat commotie zorgde, liet wethouder Rietman het volgende optekenen. “De raadsvragen die hierover zijn gesteld, stelden onze werkwijze aan de orde. Wij hebben daarop geantwoord waarom en voor wie op deze manier is gehandeld. Ook zijn de fictieve afsluitingen van de bruggen uit het meldsysteem Melvin verwijderd. Het college was over het fictief afsluiten van de drie bruggen niet geďnformeerd. De acties zijn vanuit de uitvoering in gang gezet, maar het college is en voelt zich wel verantwoordelijk. Hoe graag wij ook willen dat inwoners van Sneek weten dat wij er voor ze zijn, dat wij naar hun zorgen luisteren en de zorgen ook het liefst wegnemen, het invoeren van fictieve werkzaamheden is daarvoor geen oplossing. Dit hadden wij niet moeten doen en wij hebben hiervan geleerd, op alle niveaus. In het vervolg zullen wij alerter zijn en zorgvuldiger handelen, daar staan wij voor en dat mag iedereen van ons verwachten.” Of de handelswijze van Rietman nog politieke gevolgen heeft, is aan de raad.
Op 28 februari staan er weer 10 minutengesprekken met inwoners en ondernemers over de proef autoluwe binnenstad gepland.
|
|