|
|
23 jannewary om 13:48 |
|
In bysûnder oangenaam fiergesicht
Even twifelde ik fanmòrren wat ik doën sú, un resênsy skrieve over ut Teater Snits toneelstuk wat ik gisteravend sien hew òf mij der fan ou make deur allienech un foto met un paar losse flodders te plaatsen. Ik beslút tòt ut earste, nyt in ut laaste plak omdat der deur lokale pers gyn andacht mear geven wurdt an amateurtoneel in de fòrm fan resênsy’s. Freeslek sonde! Un gemis dat ongetwifeld mear te maken hewwe sal met onderbesetting op de redaksy’s en feul minder met desinteresse foar de kultuur. Ja tòch?! Ut stuk ‘ In bysûnder oangenaam fiergesicht ’, fan Paul Haenen wú ik un frappant blijspel noeme. Tòch lukt ut mij in ut begin fan ut spel nyt om écht blij te wurden over dit stuk, ut boeit mij op één òf andere manier nyt echt. Later wurdt dat feul beter. En dat leit absolút an de speulers dy’t de lappen tekst op overtúgende wize over wete te brengen naar ut públyk. Sterker nòch ik fyn dat Sietske Dullemond ( Lysbeth ), Anke Steenstra ( Minke ) en Arnold Brouwer ( Foppe ) alles en dan ok alles út de rollen hale dy’t hun toebedeeld binne. Misferstaan, onbegrip, egoïsme, onferskillechhyd en un groat gebrek an andacht binne de sleutelwoarden om dizze komedy te karakterisearen. De moekerol dy’t Lysbeth speult is warm, un ideaal memmefiguur foar Minke. Dizze Minke het un freeslek sterk skuldgefoël met betrekking tòt de doad fan har moeke. Lysbeth nimt mar wat graach dy ròl op har om sudoënde Minke fan har problemen ou te helpen. Hoe ferder ut stuk fòrdert hoe mear as ut duo in hun rol groeit. Ik sien dan op un gegeven moment dat beiden hun rol út ut ooch ferlieze. De transfòrmasy’s in de rol fan dochter en moeke binne amper mear te merken. De laaste sêne wêbij’t ut gat in Minke har onthoud opfuld wurdt en ut skuldgefoël onterecht bliekt te wezen fyn ik dan ok ferrewech ut sterkste gedeelte. En dan is der de ròl fan dy halvergare Foppe, dy’t hieltyd opdrave mach as de twee frouwen in hun terapeutise spel un man noadech hewwe: as un ober òf un kondukteur befoarbeld. Deur syn komise inbreng relativeart hij de problematyk wat. Foppe beweegt um op’e achtergroan, hij het nòch gyn oustaan nommen fan syn werk as inlichten amtenaar bij de BVD. Prachtege fonst deur de onderburen Snekers prate te laten, geeft un stukje couleur locale. Konklúsy fan myn kant. Un nyt al te maklek stuk dat deur de dry Teater Snits speulers gaandewech de avend overtúgend delsetten wurdt!
In bysûnder oangenaam fiergesicht- Paul Haenen, fertaling Geartrude Brouwer. Lysbeth- Sietske Dullemond-Pietersma Minke- Anke Steenstra Foppe- Arnold Brouwer
Rezjy- Jelmar Hoekstra Ynstekkers- Tjitske Kuipers & Jacob Reen Licht en gelúd- Albert Keizer, Eldert Stropsma en Martin Meijer. Grime- Nely Bouma Dekor- Willem van Netten en Jan Sluyter Ferlotting- Klaas Vermooten Plak fan opfoering- Noarder Kerk Teater Sneek
|
|