|
|
25 november om 20:05 |
|
En siën de stoom kwam út alle hoeken en gaten…
Foto fan Wim Walda: www.grootsneek.nl
“ Ik bin ferrekte nieuwsgierech hoe’t SWF der bij ut fòlgende gesprek fan Sneek foar staat. Dan hewwe we ongetwifeld nieuws over oans Stoomtreinprojekt, want….Nee, dy primeur laat ik graach an Koen Pennewaard over! Dank foar jum andacht!”
Su eindegde ik myn foarege bijdrage an ut Gesprek fan Sneek in september jongstleden. De oulopen week het Pennewaard myn profetise woarden waarmaakt. De stoom kwam hast út de oren en de neusgaten fan de wakkere sjoernalist. Trouwens ik raakt self ok aardech op stoom over ut projekt en ferfòlgens begonnen de kollega webloggers cq Sneker nieuwssites met ut groate plak-en knipwerk. [ Fette knipooch ! ]
Maarten Offinga mut hast fan syn plúzen fauteuil in de majestieuse Marktstraat fallen weze. Allemachtech wat un media-hype om dat pinekòpdossier. Oans Workumer wethouwer mocht de intòcht fan Sinteklaas in Bòlsert fersòrge en dat maakte un soad goëd. En och de mekkerende stukjes over de stoomtrein fan un nyt eens offisjeel benoemde Sneker Stadsdichter deed hij af met un kwyskwaanse tweet LOL! Ja écht dry letters El O El!
Wete je wat LOL is wethouwer, un persbericht naar búten sture met un ferkeard adres op’e foarkant: met de groeten fan ZKA Consultants & Planners út Waalwijk. Lauwloëne, dat buro sit tòch écht in Breda. At je nyt eens wete wêr’t je wech komme, hoe salle je dan wete wêr’t je naar toe mutte?
Dyselde Sneker Stadsdichter besaude um ondertussen over sufeul polityk onbenul in de raad fan SWF. Gyn één en dan ok werklek gyn één fan de raadsleden à raison fan 1000 euro in’e maand stelde fragen wêrom’t dat bewuste rappòrt su lang op ut buro fan de wethouwer lêgen bleven was. Nou ja un paar dagen later, Johan Feenstra, en dy krijt aansens ok un pilske fan mij. [ Even kieke wêr't dy sit...oh dy is der nyt, skeelt mij wear un slukje! ]
Nyt één week, gyneens een Sneekweek, mar ACHT folle weken lei ut rappòrt over ut stoomtreinprojekt dus op ut buro fan de CDA-wethouwer! En dan te bedenken dat dyselde wethouwer in un interview met Rynk Bosma in de Wijd en Zijd fan 14 maart jl ut fòlgende optekene liet. Ik sitear: “ Het doel voor ambtelijk bestuur is een ‘ doorpakmentaliteit ’ en dat moet resulteren in een beschikbaarheid van 24 uur zodat de burger sneller antwoord krijgt op zijn vragen.”
Pòtstauzen om der mar us un griffemearde floek teugen an te goaien hoe bestaat suks? En nou nyt beginne te gniffelen roaie rakkers, want datselde rappòrt lei ok bij PvdA’sters Jannewietske de Vries op ut Provinsyhús! Jannewietske met ut spiegelei in de haan en ut fluitsje in de moan op un tòchtech stasjon in Sneek: pfffffffffffff karre maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!! Wete jum ut nòch roaie boefkes met un selektyf geheugen?!
En at de noad dan op ut hoogst is, is de redding nabij. Inenen is dêr Arriva Angel Anne Hettinga. Wie? Anne Hettinga! Foarmalech foarsitter fan de foetbalklup an de Lemmwerwech, cq an de Molenkrite. Deselde Anne Hettinga dy’t ik fijf jaar leden met un O.N.S. sjaaltsje om op’e kiek sette. Ut duurde dêrna nyt lang mear dat Hettinga foarsitter-af was fan Sneek Wee Zie Tes! Dat denk der mar om Hettinga, foar je ut in de gaten hewwe doën ik je un Stoomtreinsjaaltsje om’e nekke en knip un foto dy’t mòrren op henkvanderveer punt en el staat, en maak je dan mar klaar!
Hettinga wist al langer as de raadsleden fan SWF dat ut bewuste haalbaarheidsrappòrt over de stoomtrein der lach. Hij had ut ok al lezen, mar was foarearst nòch onbereikbaar. Reagearde nyt op telefoantsjes, dee em’s en sms’kes fan sjoernalisten met un stoomtreinkompleks. Nee, want stel je foar dat dyselde sjoernalisten de fraach stelle súden: ‘ Hettinga Jou waren in earste instaansy nyt su blij met dat hele stoomtreingebeuren fan Max Kooymans’fan wêr nou wel eventuele interesse? ’
Logys dat Hettinga in un earste kommentaar liet wete dat ‘ Arriva liever self un haalbaarheidsondersoek ferrichte laat ’. Ik kan Hettinga gyn ongeliek geve, want ut rappòrt in opdracht fan Gemeente en Provinsy is fòlgens un groate geldskieter allienech mar skreven foar de politieke ruchdekking. Mar dy laaste bewearing kan ik nyt hard make, miskyn un bankdirekteur út Sneek wel?
Ut Arriva- rappòrt sal der ongetwifeld komme, út Waalwyk òf Breda en de konklúzy sal weze: ut stoomfehikel sal foar bedriëfsferliezen sòrge en dêr mut Arriva kompensasy foar soeke. Hettinga het in earste instaansy al foarsichtech toeseid dat syn bedriëf wel metdoën wil en op ut moment dat ut saakje hast rond is komt hij met un prúllip fan Sneek tòt Stavoren op ut gemeentehús en seit teugen Maarten en Jannewietske ‘ ut wurdt um nyt’.
Dy twee wille gyn gesichtsferlies en trekke sich un dach teruch bij Van der Valk en komme dan naar búten met ut pòtsje ‘ onvoorziene toeristenbehartiging ’. En jum wete ut, ik hew profetise gaven, ut sú sumar kanne dat dit ut senario wurdt. In Oudega staan de frijwilligers al klaar om ut foarmalech stasjon op knappen. En in Staveren krijt Doede Bleeker switsokken fan al dit hoopfol nieuws. Paul van Goor en andere Sneker sakelui hewwe pasklare plannen klaarlêgen om met te doën. Met andere woarden at we hier in de Súdwesthoek wat wille dan salle we over eigen skadúwen heenstappe mutte, met mekaar an tafel bij kuratòr Verdonk en nyt earder wear naar búten komme at der witte stoom út de skoarstien komt! Nou su!
At we dat nyt met mekaar doën dan sal de skildering op de muren fan restaurant So Wie So in Sneek Lieke wrang as realistys weze. Un trein met de tekst en ik sitear: ‘ Nasjonale Fryske Steam, Dream en Yt Maatskippij ’.
De fòlgende kear bij ut Gesprek fan Sneek mar us kieke hoefer ut is met de stoomtrein, miskyn kanne we dan ferder met ut driëfsaan fan de Houkepoart!
Dankjewel!
|
|