dagboek > overzicht
Dagboek november 2008Bekiek hele maand 
 
4 november om 19:09
 
Professor Wim Veen en de Homo Zappiens





Dit wurdt un entűsiast ferhaal over un onderwiesbijéénkomst! En dat is frij únyk at ik suks doën, meastal wurd ik freeslek moëd en depresyf fan minsen út onderwieslaan. An de laaste onderwiesbijéénkomst op Amelaan, begin dit jaar, hew ik súver un traumatise ervaring overhouwen. Myn leidinggevenden trouwens ok, al was ut allienech mar fan un onskuldech logje dat ik over dy ‘ meeting ’ skreef!

Gelukkech kan ut ok anders. Fanmiddach hew ik op un ( ferplichte, dat wel ! ) stúdy-bijeenkomst weest met as tema ‘ Bruggen bouwen met ICT ’ ( ja de taal is nňch altyd Hollaans ). Hoe kanne wij as onderwiesminsen in de kommende jaren kompjoeteredukasy effektiever insette in oans onderwies. Hoe kanne wij der foar sorge dat de inset fan ICT tňt beter learen leidt? CVO-ZW Fryslaan, de onderwiesňrganisasy węr’t ik foar werk, had foar dizze middach Professor Wim Veen fan de Technise Universiteit Delft útnoadegd om syn fisy op ICT en onderwies te geven. Gyn grieze akademise kantoargelearde mar un man fan flees en bloëd dy’t ut hieltyd over ‘ mijn studenten ’ had. Dat sęch ik dus ok altyd over de learlingen dy't an mij toefertroud binne: myn kyndes! Omdat ik wat fan se leare kan!! Prachtege útspraken deed dizze gelearde kearel in syn toespraak met as titel ‘ Homo Zappiens ’. De sappende mins dus.





Veen bedoëlt hier met de generasy kyndes dy’t an ut end fan de jaren tachtech op de weareld set binne. Ut kyn dat met de mús in de haan geboaren is en ut beeldskerm as fęnster naar de weareld het. Dizze kyndes binne fanou jongs ou an wend om met elektroanise apparaten te werken en bepale self ut anbod fan infňrmasy. Dizze generasy kyndes kanne meardere dingen tegelyk doën, binne wend an non-lineaire leermetoaden en binne ikoanografys insteld in plak fan tekstueel, su hield de professor oans fanmiddach foar. Je kanne ut aardech fine ňf nyt, mar de kompjoeters salle hieltyd belangriker wurde in onderwieslaan. Ut onderwies sal um dus anpasse mutte in un rap feranderend learlaanskap. Ut dúzelde mij fanmiddach un paar kear, mar myn gefoël sei dat dizze onderwies-goeroe ware dingen sei. En idere kear haalde dizze man foarbeelden, anekdoaten út de praktyk an om syn ferhaal te onderbouwen. One-liners fan Wim Veen:

Leren = zoeken naar betekenis
Kennis = niets anders dan communicatie over de betekenis
Het nieuwe leren = niet begrijpen wat anderen hebben bedacht, maar zelf nieuwe ideeën bedenken.

Nou su earst mar. Genoech dingen om over na te denken. Dat Wim Veen na ouloop fan syn toespraak nou wear krekt bij mij an ut tafeltsje anskoof, sal wel puur toefal weze. Dizze mannen hewwe der natuurlek wel un neus foar hoe’t se in de públisiteit komme mutte. Ut is Wim wear lukt. En ok nňch posityf !!





Prof. Wim Veen hoochlearaar edúkasy en technology an de Technise Universiteit Delft. ( laaste 2 foto's Gerard de Boer )