|
|
6 desember om 18:44 |
|
Soadsje bij de spoarwegen
In ut Friesch Dagblad fan fandaach un moai en gedegen hoofdartikel over hoe’n soadsje ut bij ProRail en de NS is. Ik bin ut folledech eens met de strekking fan ut artikel. Oulopen weekend was soan B. út Amsterdam om hier Sinteklaas te fieren. Saterdachmiddach om 14.30 uur út Amsterdam fertrokken, om 20.00 in Sneek. Gisteravend om 19.30 in Heerenveen op de trein, om 23.55 uur in Mokum. We konnen hier wel in Nova Zembla sitte. Eigenlek te achterlek foar woarden.
Dit skrieft ut FD o.a. over dy mistoestannen: “ Opnieuw bleek dat het Nederlandse spoorwegennet niet bestand is tegen een winterse bui. De zo fier aangekondigde verbeteringen bleken geen garantie. Op zichzelf is het begrijpelijk dat sneeuw vertragend kan werken op het treinverkeer. Maar dat de gevolgen van wel tamelijk zware, maar niet extreme sneeuwval van afgelopen zaterdag leidt tot feitelijk uitvallen van het vervoer per trein, dat is niet goed te begrijpen.”
“ Niet alleen ProRail bleek niet klaar te zijn voor de winter, ook de NS heeft laten zien volstrekt niet in staat te zijn om te gaan met uitval van treinen op het niveau van zaterdag. We wisten al dat NS niet goed is in communicatie naar de reiziger - ook daaraan zou het bedrijf werken. Maar de NS blijkt ook niet in staat te zijn het eigen personeel op de hoogte te brengen van wat er gaande is en wat de oplossingen zijn.”
“ In ronkende bewoordingen lieten ProRail en NS zaterdag verklaringen uitgaan dat het allemaal wel meevalt. Volgens de ProRail-woordvoerder is het echter onmogelijk om de infrastructuur en het materieel ‘totaal ongevoelig te maken voor de weersomstandigheden’. En een woordvoerder van de NS noemde de sneeuwbuien van zaterdag ‘weersomstandigheden waarbij je niet kunt verwachten dat de dienstregeling precies volgens het boekje kan draaien’. In werkelijkheid echter was er sprake van een totale chaos. Naar de reizigers toe en naar het NS-personeel. Reizigers werden trein in en trein uit gedirigeerd, zonder dat ook maar iemand leek te weten waarom. De mededelingen op de borden spraken elkaar tegen en de omroepberichten bleken volstrekte onzin te zijn. De reizigers stonden inmiddels verkleumd op de perrons, niet wetend wat te doen. NS-personeel verklaarde openlijk niets meer te maken te willen hebben met wat ‘de leiding’ aan het doen was; NS’ers waren volstrekt in het ongewisse wat er wanneer ging gebeuren met welk treinstel.”
“ Woordvoerders van ProRail en NS probeerden de chaos te bagatelliseren via persverklaringen. Die houding is hen kwalijk te nemen. Een uitspraak als: ‘niet precies volgens de dienstregeling’ is een ontkenning van de werkelijkheid en versterkt de negatieve gevoelens van reizigers voor wie de reis twee keer zo lang duurde als normaal. De woordvoerders leven kennelijk in hun eigen wereldje. Dat is een doodzonde voor professionals in de communicatie. Die mensen moeten we maar niet meer zien en horen. Als ProRail en NS deze woordvoerders laten functioneren alsof die niet de grootst mogelijke onzin hebben verkondigd, hebben die bedrijven het nóg niet begrepen.”
|
|