|
|
31 augustus om 19:48 |
|
Hoogste punt Teater Sneek sonder pers
De LC was der nyt, ut FD skitterde deur afwezechheid en ok Omrop Fryslân & GPTV gaven gyn acte de présence. Sterker nňch de lokale digitale nieuwsjagers waren ok in gyn felden ňf wegen te bekennen toen fanmiddach ut pannebier floeide in ut nieuwe Teater an de Westersingel.
Pannebier? Maaie-beam? Hoogste punt fan de Teaterkatedraal sonder pers? Inderdaad, de pers was nyt útnoadegd. Wat stiller wat beter en ut ferhaal fan de boerin in ut bloate gat tussen de braannetels dus. Uteraard froech ik mij lúdop ou wat de reden was fan dizze persboycot?
Wethouwer Wigle Sinnema liep over eiers toen hij mij probearde út te lęgen wat de reden was om de pers buten de deur te houwen. En projektleider Wim Luiks was al even faach: “ We willen deze gebeurtenis bescheiden houden, omdat we ook rekening houden met de gevoelens van buurtbewoners die nog steeds wat moeite hebben met de bouw van dit theater…”
Lieuwe Toren, direkteur foar Het Centrum voor de Kunsten in Sneek, probearde op syn beurt der achter te kommen hoe’t ut mij dan tňch wél lukt was op ut feestje anwezech te wezen. Ogen & Oren open Toren!
Voilŕ omdat ik der dus tňch was, mar even un ferslagje.
In un kňrte toespraak foar su’n 80 anwezigen, węronder un soad boufakkers en arsjitekt Max van Huut, sprak wethouwer Sinnema syn bewondering út foar wat der tňt nou toe tňt staan brocht is.
De SWF kultuurwethouwer begon overigens met un fergeliking tussen de bou fan de Groate Kerk in Sneek en dit teatergebou: “ Ik vraag me af hoe ze vroeger op de Martinikerk een meiboom gezet hebben. Een vergelijkbaar project dit theater en de kerk. Toen de kerk gebouwd werd deed men er destijds 32 jaar over. Toen lag het accent nog op het bouwen. In de huidige tijd lijkt het accent veel meer op het proces daarvoor te liggen. In ons politieke theater werd begin jaren 2000 voor het eerst de gedachte geopperd. In 2005 werd het concreter en stapje voor stapje of beter steentje voor steentje werd er naar toewerkt. Een theater waar wij als bestuur in acteren. Soms ben ik wel eens jaloers op de fysieke bouw. Het is duidelijk wat er moet gebeuren, van heipalen, staalconstructies, vloeren enzovoort. Uiteraard is dit ook ingewikkelder dan het lijkt of om te spreken met het Sneker Straattheater thema van dit jaar: niets is wat het lijkt. Dat hebben het politieke en fysieke theater gemeen: Het bouwen en het besluiten is beiden ingewikkelder dan het lijkt vanaf de straat.”
Dat ut teater der prachtech komt út te sien, stak Sinnema nyt onder stoelen ňf banken; “ Want prachtig komt het eruit te zien. Wij komen steeds meer in een tijd van beelden in plaats van woorden te leven en wat dat betreft maakt dit gebouw straks een duidelijk statement. “
Eén beeld miste de wethouwer wel en dat was de meiboom op het dak. As kompensasy had Sinnema self mar un alternatyf boomke metnomen dat hij an projektleider Luiks overhandegde. Dęrna was der múzyk fan die Twa ( ? ) en spesjaal foar de boufakkers was weareldkampioën moanfluiten Geert Chatrou optrommeld foar un eksklúsyf konsert. Un bysondere middach foar wie’t der bij waren.
Mar ik blief met de fraach sitten węrom’t de pers nyt útnoadegd was: foar dit teater hoe’t niemand um te skamen en seker de gemeente SWF nyt!! Hoe mear pers hoe liever sú’k su sęge!
An bobo's gyn gebrek fanmiddach, rechts wethouwer Sinnema.
Die Twa ( ? ), as earsten op ut poadium fan Teater Sneek met moai minykonsert.
De boufakkers fan o.a. Friso konnen ut feestje wel wardeare!
Bitter- en gehakballen in overfloëd...
Arsjitekt Max Huut
Weareldkampioën fluiten: Geert Chatrou
Teaterdirekteur Ben van der Knaap
|
|